Együtt a kulturális örökségért
A kétnyelvű MA program az ELTE Atelier Tanszékének koordinálásában 2011 óta várta a világ minden részéről érkező diákokat, akik négy európai és egy kanadai egyetem, az ELTE, a párizsi École des Hautes Études en Sciences Sociales, a prágai Károly Egyetem, a Cataniai Egyetem, és a québec-i Laval Egyetem MA diplomáját is megszerezhették.
A program célja az volt, hogy a hallgatók jobban megértsék a kulturális örökség fogalmát és az arról szóló nemzetközi diskurzus fontosságát, olyan multinacionális és interdiszciplináris megközelítések alkalmazásával, amelyet egyetlen létező mesterképzés sem kínált korábban Európában.
A program során az elmúlt években több, mint 133 fő szerzett diplomát,
közülük mára többen is olyan neves egyetemek oktatói, mint a Yale, a Northeastern London University, a Bourgogne-i Egyetem vagy az ELTE. A konferencián a partner egyetemek magyar és külföldi oktatói, valamint az Atelier Tanszék Kulturális Örökség Mesterképzés és a Doktori program hallgatói is részt vettek, illetve segítettek megszervezésében és lebonyolításában.
A kétnapos eseménynek a Kari Tanácsterem adott otthont, az első nap programja július 14-én 9.30-kor kezdődött Sonkoly Gábor, a TEMA+ program tudományos koordinátorának és projektvezetőjének, valamint Erdősi Péter, az Atelier Tanszék és a program oktatójának közös European territories perceived by TEMA and TEMA+ című angol nyelvű nyitóelőadásával, amelyben összefoglalták a képzés több, mint egy évtizedes működésének eredményeit.
A délelőtt programja két szintén angol nyelvű szekcióval folytatódott (Histories – Territories and Identity címmel) amelyeket Czoch Gábor (ELTE BTK Atelier tanszékvezetője), majd Jaroslav Ira (Károly Egyetem, Prága) elnökölt. Az előadók között olyan egykori TEMA és TEMA+ alumnusok szerepeltek, mint a kazahsztáni Nariman Shelepkayev (a Yale Egyetem oktatója) aki az orosz történelmi gondolkodás tévedéseiről beszélt, az etióp Sisay Megersa Dirirsa (aki a Bielefeld-i Egyetemen doktorált) a globális történetírást problematizálta, míg a török Ali Hatapçı (jelenleg az Université de Bourgogne-on tanít) az angol tudománytörténeti historiográfia egyes hiányosságaira hívta fel a figyelmet.
A rövid szünetet követően Tarafás Imre, illetve Veress Dániel (egykori TEMA hallgatók, jelenleg az ELTE BTK oktatói) a 19. századi nemzeti identitásról és nacionalizmusról szóló előadásait, majd a kolumbiai Juan Gabriel Ramírez Bolívar (a New York-i Egyetem doktorandusza) Dél-Amerikával foglalkozó prezentációját hallgathatta meg a közönség.
A harmadik szekció (Heritages – Territories and Cultural Heritage) már délután, a közös ebédet követően kezdődött el, levezető elnöke Eva Hajdinová (Károly Egyetem, Prága) volt, az előadók között pedig két friss diplomás hallgató, kolumbiai Eloisa Ocando Thomas és a lett Oskars Roga mellett a Northeastern London University oktatója, Kocsis Andrea tartottak előadást aktuális kutatásaikról, amelyek között a digitális módszerek történettudományban való használatának lehetőségei, az észt történeti gondolkodás kortárs dilemmái, illetve a 18-19. századi venezuelai nemzetépítési diskurzusban fontos szerepet betöltő, nemzeti ételként definiált casaba esete is megjelent.
A délutáni programok között egy kerekasztal beszélgetés is szerepelt, amelyet az egyesült államokbeli Leigh Biddlecome (jelenleg Firenzében élő szabadúszó író és tanár) vezényelt, a résztvevők között pedig a fentebb már említett Nariman Shelekpayev és Ali Hatapçı mellett, az algériai Haroune Ben Charif (a University of Campania doktorandusza), a mexikói Luis Alberto Velasco Ruiz (a párizsi EHESS doktorandusza), a francia Lila Ré Monteiro (a Fédération française des clubs pour l’Unesco nemzetközi attaséja és ügyintézője) és Zámbó Lilla (a TEMA+ konzorcium koordinátora, az ELTE és az EHESS doktorjelöltje és a konferencia főszervezője), valamint online kapcsolással Gérald Gozegba (Közép-Afrikai Köztársaság, antropológus, TEMA alumni, a GIST kutatója) vett részt.
Az első nap záróeseményeként 18 órától került sor a TEMA+ utolsó évfolyamának (2021-2023) diplomaosztó ünnepségére is,
amelyre a konferencián résztvevő kb. 60 főn túl minden olyan hallgató megjelent, akik idén szerezték meg a mesterszakos diplomájukat a nemzetközi képzés keretei között. A ceremóniát egy büfévacsora zárta, amely során alkalma nyílt a résztvevőknek a személyesebb hangvételű beszélgetésekre is.
A konferencia programja másnap (július 15.) főként francia nyelvű előadásokkal folytatódott, a nyitóelőadást Marie-Vic Ozouf-Marignier és Nicolas Verdier (a párizsi EHESS oktatói és a TEMA konzorciumi tudományos koodinátorai) tartották meg Enseigner sur le territoire en contexte multiculturel: retour sur l’expérience de TEMA címmel.
A negyedik szekcióban a marokkói Omar Artal (az ELTE doktorandusza) egy hazájára jellemző szellemi örökségelemet elemző, illetve a kameruni Narcisse Fomekong Djeugou (aki az University of Dschang-on szerzett PhD fokozatot) Kamerun identitásvesztésének okairól szóló prezentációit hallgathatták meg a résztvevők, amelyeket a szintén kameruni Avenir Géradine Meikengang (a párizsi CY Cergy Paris egyetem doktorandusza) online előadása egészített ki, amely az identitás és a területi fejlődés kérdéseit elemezte, szintén Kamerun esetében.
A délelőtt folyamán az ötödik szekcióban Patricio López Beckett (Chile, az International Network of facilitators of UNESCO’s Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage munkatársa) az örökség, a városi tér és a nyilvánosság kérdéseit a chilei főváros egyik kortárs példáján keresztül mutatta be, a francia Emilie Gourbin (friss MA diplomás) pedig a kanadai Québec történelmi kerületének identitásait ért kihívásokkal foglalkozott. Végül Jovana Janinovic (a University of Montenegro oktatója) tartotta meg előadását, amelyben a kommunista örökség turizmuson keresztüli kommodifikálódásának folyamatait mutatta be Közép- és Kelet-Európában.
Az ebédet követően pedig a marokkói Mohammed Boulajdad (friss MA diplomás) az európai örökség diskurzus és a mediterrán térség elemzése során vetett fel identitásbeli és geopolitikai kérdéseket, majd a tunéziai Safa Amorri (szintén friss MA diplomás) a tunéziai Toujane település 21. századi barlanglakóinak helyzetét elemző prezentációja zárta a konferencia francia nyelvű előadásainak programját.
A második nap sem múlt el kerekasztal beszélgetés nélkül, a Story circles - Building Resilience through the Development of Intercultural Competencies című programot a fentebb már említett Lila Ré Monteiro moderálta. Végül a TEMA+ Consortium patner egyetemeinek koordinátorai és oktatói: Sonkoly Gábor, Czoch Gábor, Marie-Vic Ozouf-Marignier, Nicolas Verdier és Jaroslav Ira méltatták a programot és a résztvevőket.
A konferencia záróprogramjaként, az azt követő vasárnapon (július 16.) az ELTE vízisporttelepén egy szabadprogram keretében a résztvevők immár a szakmai kötelezettségektől mentesen tölthettek időt egymással, amely során a közös főzésre és sportolásra is alkalmuk nyílt, ezzel a személyes kapcsolatok elmélyítésére is volt lehetőségük. A háromnapos nemzetközi alumni és hallgatói konferencia így nem csupán tudományos eredményekkel szolgált, hanem a kapcsolati tőke és hálózatok fejlesztését is elősegítette, amely különös jelentőséggel bírt a koronavírus-járvány miatti mobilitási korlátozások után.
A szervezők reménykednek benne, hogy a konferencia sikere hosszútávon is megmutatkozik és mintául szolgálhat majd a jövőbeni TEMA+ szakmai és öregdiák találkozók megszervezéséhez is. A konferencia főszervezői ezúton köszönetüket fejezik ki mindazoknak, akik munkájukkal hozzájárultak a konferencia megvalósításához (Saber Qechai, Omar Artal, Gaál Tekla, Mezei Hanna Mónika, Mézes Dorottya és Tüske Tamás, valamint Dr. Czoch Gábor és az ELTE Vízisporttelep munkatársai) és finanszírozásához (TEMA+ Consortium és az ELTE BTK HÖK Tudományos Bizottsága).
Szerzők: Tüske Tamás és Zámbó Lilla